Matura z matematyki od A do Z

Arystoteles (bo przecież porządny leksykon musi zacząć się od Arystotelesa) powiedział, że matematyka jest miarą wszystkiego. Od 2010 roku słowa te nabrały nowego sensu - matematyka stała się miarą dojrzałości.

Egzamin z matematyki jest obowiązkowy dla wszystkich, którzy chcą legitymować się świadectwem poświadczającym zdanie egzaminu maturalnego. Specjalnie dla Was zebraliśmy fakty, plotki i domysły o matematyce na maturze.

Bojkotować matematykę?
Już Hugo Steinhaus, zmarły przed trzydziestu pięciu laty polski matematyk, który nie dożył największego skoku cywilizacyjnego naszych czasów, czyli komputerów, telefonii bezprzewodowej i transmisji satelitarnych, twierdził, że kraj bez matematyki nie wytrzyma współzawodnictwa z tymi, którzy uprawiają matematykę. Jeśli zatem chcemy, aby Polska była konkurencyjna wobec innych, musimy szanować i podkreślać znaczenie elementarnego wykształcenia matematycznego od początku ścieżki edukacyjnej każdego młodego człowieka. Obok wszystkim znanego, lecz mimo to kontrowersyjnego hasła Matematyka królową nauk, pojawiło się nowe:
Matematyka królową sukcesu. Co ciekawe drugie hasło - stosunkowo nowe - nie wzbudza niczyich kontrowersji.

Czy matematyka przyda się tylko tym, którzy wybierają się na kierunki techniczne? 
Absolutnie nie tylko! Jak powiedział Galileusz: Matematyka jest alfabetem, za pomocą którego Bóg opisał wszechświat. Jeśli więc chcemy zrozumieć otaczający nasz świat, warto najpierw spróbować zrozumieć matematykę. To dzięki matematyce z chaosu wyłania się uporządkowany obraz całości.

Do czego humaniście potrzebna jest matematyka? 
Niezależnie od wykształcenia i piastowanych posad, każdy człowiek - także humanista - musi kiedyś przeliczyć procenty oferowanego przez bank kredytu na złotówki, wyliczyć nowy metraż mieszkania, gdy chce przestawić ściany czy umieć odmierzyć 3 litra mleka, żeby upiec ciasto. Znajomość algorytmów, wzorów oraz języka matematyki - wspomoże słuszne i praktyczne rozwiązania praktyczne.
Logika matematyczna jest uniwersalnym narzędziem komunikowania się w różnych sytuacjach życia codziennego.

Egzamin maturalny 
jako przedmiot obowiązkowy jest zdawany na poziomie podstawowym. Egzamin trwa 170 minut i polega na rozwiązaniu zadań egzaminacyjnych sprawdzających rozumienie pojęć i umiejętność ich zastosowania w życiu codziennym oraz zadań o charakterze problemowym. 
Jako przedmiot dodatkowy jest zdawany na poziomie rozszerzonym. Egzamin trwa 180 minut i polega na rozwiązaniu zadań egzaminacyjnych wymagających rozwiązywania problemów matematycznych.

Kiedy egzamin jest zdany
Jeżeli zdający z każdego z trzech obowiązkowych przedmiotów (w przypadku języków zarówno w części ustnej, jak i pisemnej), zdawanych na poziomie podstawowym uzyskał minimum 30% punktów możliwych do uzyskania za dany egzamin.
Egzamin uważa się za niezdany jeżeli: zdający z któregokolwiek egzaminu obowiązkowego,  w części ustnej lub pisemnej, otrzymał mniej niż 30% punktów możliwych do uzyskania
na zadeklarowanym poziomie; w trakcie egzaminu stwierdzono, że zdający pracuje niesamodzielnie i jego egzamin został przerwany i unieważniony; w trakcie sprawdzania prac egzaminator stwierdził niesamodzielność rozwiązywania zadań egzaminacyjnych i unieważniono egzamin.

Priorytety 
W powtórzeniach są zadania testowe wielokrotnego wyboru (jedna odpowiedź z czterech podanych jest poprawna). Dobrze, jeśli specjalne lekcje poświęcane będą strategiom rozwiązywania tego typu zadań. Liczą się w nich bowiem pewne niematematyczne umiejętności. Sukces w rozwiązywaniu zadań zamkniętych gwarantuje zdanie całej matury.

Standardy wymagań egzaminacyjnych
Wydobywają na plan pierwszy podstawowe cele kształcenia uczniów w zakresie matematyki: umiejętność modelowania, myślenia strategicznego i rozumowania. Matematyki uczymy po to, by uczeń nauczył się rozumować, planować strategię itp., a nie wyłącznie po to, by umiał rozwiązać równanie kwadratowe lub nierówność. Taki sposób formułowania wymagań jest obecnie powszechnie przyjęty w świecie, zarówno przez systemy egzaminacyjne, jak i przez międzynarodowe badania porównawcze, np. badania OECD PISA.

Warto 
Zainteresować się dodatkowymi godzinami matematyki przewidzianymi w planie lekcji, na zajęciach wyrównawczych lub zajęciach o charakterze kursu przygotowującego do matury, jeśli szkoła oferuje takie lekcje. Rozejrzyj się - powtórzenia, kursy, itp. oferują też uczelnie. Warto skorzystać.

© 2022 Perspektywy.pl   O nas | Polityka Prywatności | Znak jakości | Reklama | Kontakt | E-booki