MegaBaza edukacyjna Perspektywy®


Dynamiczny rozwój sektora technologicznego sprawia, że studenci już podczas studiów, szukają możliwości zdobycia praktycznych umiejętności, które przełożą wiedzę akademicką na wiedzę zawodową. Pomocną dłoń, w kierunku ambitnych i głodnych wiedzy pasjonatów, coraz częściej wyciągają firmy technologiczne. Z początkiem roku akademickiego ruszają zapisy na DaftAcademy – cykl praktycznych, bezpłatnych kursów specjalistycznych dla studentów i absolwentów, chcących poszerzać i wzbogacać nabytą już wiedzę, o nowe umiejętności. Zajęcia odbędą się na wybranych warszawskich uczelniach, a poprowadzą je eksperci, na co dzień pracujący w polskich startupach.

W Polsce pracuje ok. 360 tysięcy specjalistów IT, w tym ok. ćwierć miliona programistów. Tych ostatnich brakuje ok. 50 tys. – wynika z danych GUS za trzeci kwartał 2018 roku. Z kolei według raportu firmy doradczej McKinsey, do 2030 roku powstanie od 20 do 50 milionów miejsc pracy, w branżach, które są dziś jeszcze nieznane. W przeważającej mierze będą to stanowiska dla tzw. pracowników wiedzy, wysoko wykwalifikowanych osób, biegle poruszających się w środowisku najnowszych technologii.

Mimo iż, w każdym kolejnym roku akademickim na kierunkach technologicznych naukę rozpoczynają tysiące studentów, zapotrzebowanie na nowych pracowników nieustannie zgłaszają zarówno wielkie korporacje, jak i małe firmy. Dlatego pracodawcy coraz częściej decydują się na merytoryczną współpracę z uczelniami wyższymi.

Wiedza poparta praktyką – uczelnie i biznes łączą siły

O tym, że biznes powinien współpracować z uczelniami nie trzeba dziś nikogo przekonywać. Obie strony odgrywają ważną rolę w kształtowaniu rynku pracy. Ich wspólnym interesem jest m.in. działanie na rzecz tworzenia warunków, które umożliwią wykorzystanie twórczego potencjału drzemiącego w studentach i absolwentach.

Umiejętnie zarządzanie relacjami biznesu i nauki przynosi trójstronne korzyści. Studentom, uczestniczenie w wykładach i zajęciach prowadzonych przez praktyków, pozwala nie tylko zdobyć praktyczne doświadczenia z wykorzystania technologii IT, ale też zbudować sobie realny obraz przyszłej pracy zawodowej i zdefiniować cele na przyszłość. Uczelnie mogą zaproponować ciekawszą ofertę kształcenia, sfinansować dodatkowe badania naukowe czy prace dyplomowe. Z kolei firmy mają szansę na znalezienie, ambitnych i otwartych na rozwój, przyszłych pracowników. 

Współpraca w praktyce – od targów pracy po profesjonalne laboratoria

Jak wynika z danych fundacji Pro Progressio, w Polsce około 100 firm współpracuje obecnie z uczelniami, a zdecydowana większość z nich to podmioty działające w branży IT. Taka kooperacja jest realizowana zarówno przez duże międzynarodowe koncerny, jak i mniejsze, lokalne firmy technologiczne. Zazwyczaj dotyczy realizacji wspólnych przedsięwzięć i projektów dydaktycznych, kursów i szkoleń, po ukończeniu których studenci często otrzymują różnego rodzaju certyfikaty i dyplomy.

Inne przykłady to doradztwo przy opracowywaniu programu studiów, organizowanie praktyk zawodowych, opieka nad kołami naukowymi, a nawet udział w ustalaniu tematów prac magisterskich. Część firm dodatkowo wspiera uczelnie w wyposażaniu ich laboratoriów w odpowiedni sprzęt oraz oprogramowanie. Mentoring pracowników firmy IT i pracowników naukowych uczelni może dotyczyć również drużyn startujących w konkursach organizowanych przez firmy IT, takich jak Intel Challenge czy Microsoft Imagine Cup.

Ze strony uczelni inicjatorami współpracy są często studenckie koła naukowe lub nieformalne grupy zaangażowanych studentów i wykładowców. Bywa że współpraca, która nawiązywana jest z myślą o jednym projekcie, rozciąga się na kolejne lata.

DaftAcademy – programowanie w duchu kreatywności

Jednym z przykładów takiej długofalowej współpracy pomiędzy uczelnią a biznesem jest DaftAcademy – cykl praktycznych kursów technicznych organizowany od 4 lat przez grupę Daftcode, we współpracy z najlepszymi ośrodkami akademickimi w Warszawie. Połączenie solidnych podstaw akademickich i praktyki, ma umożliwić studentom zdobycie unikalnych umiejętności, pożądanych w startupach technologicznych i zapewnić im lepszy start w życiu zawodowym. Od momentu powstania projektu, odbyły się 34 kursy, które ukończyło 2200 studentów i absolwentów. Chętnych było ponad dwa razy więcej – wpłynęło ponad 5,5 tys zgłoszeń. Dlatego organizatorzy co roku rozbudowują program, tak aby z zajęć mogło skorzystać jeszcze więcej osób.

W  branży IT dzielenie się wiedzą to podstawa. Wiele języków i aplikacji jest dostępnych na zasadzie open source, więc deweloperzy chcą odwdzięczyć się społeczności, udostępniając swoje fragmenty kodu na GitHubie czy wymieniając się spostrzeżeniami i rozwiązaniami na forach internetowych. Jednak kursy, na których można fizycznie spotkać osobę specjalizującą się w danej technologii i zadać jej dowolne pytanie, są niezastąpione w samorozwoju.

Pythona zacząłem uczyć się, aby napisać moją pracę inżynierską (stworzenie generatora muzyki), ponieważ jest to język, który pozwala tworzyć bardzo złożone narzędzia Machine i Deep Learning'owe, w dość prosty sposób. Moją wiedzę zawsze chciałem wykorzystywać w praktyce, a najwięcej frajdy sprawiło mi połączenie sztucznej inteligencji z moją największą pasją jaką jest muzyka. Programowanie wymaga od nas specjalistycznej wiedzy i dużego doświadczenia, ale jest jeszcze jeden niezwykle istotny czynnik – kreatywność, bez której nic ciekawego by nie powstało. DaftAcademy to niepowtarzalna okazja do wzięcia udziału w ciekawych projektach pod okiem profesjonalistów, oraz możliwość nawiązania znajomości z wieloma podobnymi do nas uczestnikami – wskazuje Mateusz Dorobek, uczestnik poprzedniej edycji kursu Python.

Kompetencje przyszłości w IT

Wraz z początkiem roku akademickiego ruszyły zapisy do tegorocznej edycji DaftAcedemy, w ramach której na studentów oraz świeżo upieczonych absolwentów, od listopada, czekają nieodpłatne kursy z programowania (Python), tworzenia  stron internetowych (Front-end), projektowania produktów cyfrowych (UX/UI), tworzenia aplikacji mobilnych (iOS, Android), czy własnej gry od podstaw (GameDev).

Kurs ,,GameDev”, nowość w tegorocznym programie, wprowadziliśmy z myślą o wszystkich studentach, nie tylko informatyki, którzy marzą o stworzeniu własnej gry od podstaw. Podczas kursu przedstawiamy bazowe umiejętności developera Unity, pokażemy jak tworzyć i animować podstawowe assety graficzne, oraz nauczymy myśleć o grach jako o kompleksowym i spójnym produkcie, w którym bardzo ważna jest jego wizja – zachęca Mariusz Leśniewski, Game Designer z DaftMobile, współprowadzący zajęcia.  

Wszystkie kursy w ramach bieżącej edycji DaftAcademy składają się z 4-8 spotkań i są prowadzone na poziomie podstawowym przez specjalistów z Daftcode i spółek powiązanych: DaftMobile, EL Passion i Straal. Mogą na nie aplikować studenci oraz absolwenci z maksymalnie dwuletnim stażem pracy, a także osoby niezwiązane z branżą, które chcą rozwijać swoją karierę jako programiści lub projektanci. Zapisy na wszystkie kursy ruszyły w tym tygodniu i zakończą się 6 lub 11 listopada, w zależności od ścieżki tematycznej.

Zajęcia będą odbywać się na Wydziale Matematyki i Nauk Informacyjnych oraz Wydziale Elektroniki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej, Wydziale Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego, a także na Uniwersytecie SWPS, który w tym roku po raz pierwszy przystąpił do inicjatywy.

W ubiegłym roku akademickim do programu zgłosiło się ponad 2 tys. studentów i absolwentów. To pokazuje, jak duże jest zapotrzebowanie na możliwość zdobycia praktycznej wiedzy jeszcze na studiach. Jako firma tworząca biznesy technologiczne, dobrze znamy rynek i wiemy, w które technologie i obszary kompetencji warto inwestować. Dla nas dzielenie się wiedzą od początku było, jednym z głównych filarów istnienia firmy. Tym bardziej cieszy nas, kiedy niektórzy uczestnicy akademii decydują się do nas aplikować i wspólnie z nami rozwijać swoją pasję – podkreśla Jędrzej Szcześniak, współzałożyciel Daftcode.

Kształcenie w obszarze kierunków technicznych wymaga bezpośredniego kontaktu studentów z ludźmi biznesu. Inicjatywy takie jak DaftAcademy ułatwiają studentom start na rynku pracy i wyposażają ich w cenne umiejętności wykraczające poza podstawy

programowe studiów. Część z nich już w trakcie nauki rozwija swoje pierwsze pomysły biznesowe, dlatego tak bardzo cenią sobie możliwość współpracy z praktykami i warsztatową formę dzielenia się wiedzą. Równie istotne są tzw. kompetencje miękkie związane m.in. ze zdolnościami komunikacyjnymi, pracą zespołową, autoprezentacją, czy kreatywnym rozwiązywaniem problemów, które odgrywają w późniejszym życiu zawodowym bardzo ważną rolę – wskazuje dr hab. Wojciech Domitrz, prof. PW, dziekan Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej.

„Student – startupowiec”

Od jakiegoś czasu mówi się, że Start-upy mogą stać się pracodawcą przyszłości. Aby  jednak możliwe było budowanie globalnych, odnoszących sukcesy firm technologicznych, oprócz kompetencji specjalistycznych potrzebna jest dobra strategia i  jej efektywne wdrożenie.

Dlatego od trzech lat na warszawskiej SGH, w ramach cyklu CEMS Course, organizowany jest program CEO Academy. Jest to seria wykładów oraz warsztaty, których celem jest przygotowanie studentów do pracy na najwyższych stanowiskach zarządczych w startupach. Uczestnicy kursu przechodzą przez wszystkie etapy tworzenia startupu – od pierwszych kroków i analizy rynku, tworzenie produktu i współpracę z zespołami deweloperskimi, przez budowanie marki i zdobywanie rynku dzięki odpowiedniej strategii marketingowej, po skalowanie na globalnych rynkach. Studenci mogą także dowiedzieć się o inwestowaniu w startupy z perspektywy funduszu VC. Do tej pory swoją wiedzą i doświadczeniem, podzielili się zarządzający polskimi firmami technologicznymi z Perfect Gym, Tylko, Nethone, Booksy, Performante, Straal, EL Passion, Restaurant Week, Daftcode i przedstawcile funduszów inwestycyjnych: Market One Capital i Inovo VC.

 

Zapisy na DaftAcademy na stronie: https://daftacademy.pl/

DaftAcademy – promo video: https://vimeo.com/368010845

Link do wydarzenia na Facebooku: https://www.facebook.com/events/2435368606711236/

© 2022 Perspektywy.pl   O nas | Polityka Prywatności | Znak jakości | Reklama | Kontakt!!!