MegaBaza edukacyjna Perspektywy®


question gPisać wypracowanie maturalne bez planu, to jak robić coś ważnego i nie mieć pomysłu. Tak też można, ale trudno przewidzieć, jaki będzie efekt końcowy. Jeśli chcemy mieć pewność, że dobrze wykonujemy zadanie, lepiej poświęcić kilka minut na zaplanowanie całości.

ink g

Część III - Zakończenie
Koniec wieńczy dzieło. Cała praca na nic, gdy nie potrafimy jej umiejętnie zakończyć. Dobre wrażenie, jakie zrobiliśmy trafnym wstępem i głębokim rozwinięciem, pryśnie niczym bańka mydlana. Dlatego zakończenia pracy stylistycznej nie należy lekceważyć. Szczególnie gdy chodzi o egzamin maturalny z języka polskiego.

pen gCzęść II - Rozwinięcie
Pisałem poprzednio o sztuce budowania wstępu. Wypracowanie bez solidnego wprowadzenia to jak dom bez fundamentów. Wprawdzie współczesne budownictwo dopuszcza stawianie budynków mieszkalnych nieomal wprost na gruncie, ale dla konserwatywnych klientów to zbrodnia.

desk gCzęść I - Wstęp

Najtrudniej jest zacząć. Wymyślenie dobrego początku wypracowania potrafi zająć pół godziny, a niektórym osobom nawet więcej. To wielka strata czasu. Szczególnie na egzaminie maturalnym, gdy czas goni, nie można sobie pozwolić na takie marnotrawstwo.

 Do matury pozostało jeszcze 8 miesięcy i nikt pewnie jeszcze nie przejmuje się powtórkami materiału. Jednak już dziś warto zastanowić się nad ponownym zajrzeniem do lektur, zwłaszcza, że niektóre mają po kilkaset stron i w tydzień się ich "łyknąć" nie da.

Skubanie lekturLektury są strasznie długie. Mimo to trzeba je przed maturą powtórzyć. A być może nawet przeczytać od nowa. Nie od deski do deski, gdyż to zbyt męczące i mało efektywne.

 Maturzysta z fantazjaJak daleko można posunąć się w zmyślaniu na egzaminie maturalnym? Wszystko zależy od umiejętności językowych autora. Jeśli ktoś posługuje się najgorszą polszczyzną, lepiej niech nie zmyśla.

Maturalny FrankensteinWypracowanie maturalne tak się ma do tekstu z prawdziwego zdarzenia jak Frankenstein do biblijnego Adama. Wynaturzony horror kontra ideał.

Co będzie na maturze?Z wielkˆą niecierpliwościąˆ czekam na tę chwilę, kiedy nowe generacje komputerów osiˆągnąˆ takąˆ zdolność operacyjnąˆ, że przewidywanie przyszłości stanie się dla nich możliwe.

 Trzy motywyKto ma dużo czasu, ten przed maturą robi sobie powtórkę ze wszystkiego. Kto jednak nie ma czasu, bierze się tylko za to, co najważniejsze. Ale co jest najważniejsze?

© 2015 Perspektywy.pl   O nas | Patronaty | Polityka Prywatności | Znak jakości | Reklama | Kontakt