Niemal 40% Polaków twierdzi, że w ich szkołach nigdy nie odbywały się zajęcia z zakresu edukacji seksualnej. 90% z nich chciałoby, żeby takie lekcje były prowadzone. W konferencji Jestem gotowy, żeby edukować – już teraz zorganizowanej 27 września przez Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej w Warszawie wzięło udział niemal 300 nauczycieli i edukatorów seksualnych z całej Polski.
Brak lub niewystarczająca wiedza – jak być powinno?
Tradycyjnie pojmowana edukacja seksualna koncentruje się na potencjalnym ryzyku, które niesie ze sobą współżycie seksualne, takim jak nieplanowana ciąża czy choroby przenoszone drogą płciową. – To negatywne ukierunkowanie często przeraża młode osoby i nie jest trafne w odniesieniu do ich życia – podkreśla ginekolog, prof. dr hab. n. med. Krzysztof Tomasz Niemiec.
Przekazywanie informacji o seksualności jest szczególnie istotne, ze względu na obniżający się wiek inicjacji seksualnej. 27% chłopców i prawie 17% dziewcząt do 15 roku życia odbyło już pierwszy kontakt seksualny.
– Obowiązkowa, oparta na rzetelnej wiedzy edukacja seksualna w szkołach ma prowadzić do bardziej odpowiedzialnych decyzji, zapobiegania nieplanowanym ciążom i promocji zdrowia seksualnego – mówi Tomasz Garstka z Porozumienia na Rzecz Edukacji Seksualnej.
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) w publikacji „Standardy edukacji seksualnej w Europie” postuluje wprowadzenie holistycznego modelu nauczania, który kładzie nacisk zarówno na zapobieganie zagrożenia związane z wczesnym rozpoczęciem współżycia jak i ukazującym seks jako ważny aspekt w życiu każdego człowieka.
Zdrowie Reprodukcyjne Młodzieży (opracowanie: Anna Paszkowska)
Źródło: Izdebski Z., Seksualność Polaków na początku XXI [w:] Studium badawcze, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012 |
Wiedzą jak uczyć
W odpowiedzi na potrzeby uczniów i nauczycieli Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej opracowała modelowe scenariusze lekcyjne z zakresu edukacji seksualnej. Materiały te są wartościowym źródłem wiedzy i pomocą naukową dla nauczycieli, edukatorów seksualnych i psychologów.
77% młodych ludzi wskazało, że podczas zajęć w szkole chcieliby dowiedzieć np. jak ustrzec się przed chorobami przenoszonymi drogą płciową, jak zabezpieczyć się przed niepożądana ciążą. Równie ważnymi zagadnieniami są informacje o współżyciu seksualnym, nauka rozwiązywania konfliktów i budowania trwałych związków uczuciowych.
– Przygotowane scenariusze lekcyjne pozwalają przekazać młodzieży podstawowe informacje o seksualności. Traktują m.in. o inicjacji, roli antykoncepcji, pozwalają rozpoznawać ryzykowne zachowania seksualne i uczą o chorobach przenoszonych drogą płciową – mówi Aleksandra Jodko, seksuolog ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. – Konspekty opracowane są w nowoczesny i przyjazny sposób, pozwalający szybko przyswoić wiedzę. Zawierają np. propozycje ćwiczeń grupowych, prowadzenia dyskusji i tematy prac domowych.
Scenariusze lekcyjne można pobrać na stronie internetowej www.swps.pl oraz na: www.wpadka.pl/swiadoma-szkola.
Podczas konferencji Jestem gotowy, żeby edukować – już teraz swoją wiedzą i doświadczeniem z nauczycielami podzielili się wybitni eksperci: seksuolog prof. Zbigniew Lew-Starowicz, lekarz ginekolog prof. dr hab. n. med. Krzysztof Tomasz Niemiec, dr n. hum. Alicja Długołęcka z Akademii Wychowania Fizycznego, Aleksandra Jodko ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej oraz Tomasz Garstka z Porozumienia na Rzecz Edukacji Seksualnej.
Organizatorem konferencji Jestem gotowy, żeby edukować – już teraz była Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej w Warszawie. Patronat merytoryczny nad wydarzeniem objęło Polskie Towarzystwo Seksuologiczne. Patroni medialni: Wprost, Nastek.pl oraz magazyn nauczyciela Mentor.
Szczegółowych informacji udziela:
Justyna Giers, Green Stream Communication S.A.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel. 533 343 096