MegaBaza edukacyjna Perspektywy®


Perspektywy publikują co roku rankingi szkół ponadgimnazjalnych, szkół wyższych, kierunków studiów i programów MBA. W czerwcu 2015 rodzina ta powiększyła się o nowego członka: Ranking Liceów STEM. W tym roku do liceów dołączyliśmy technika.

Coraz młodsi ludzie, a także ich rodzice, zaczynają rozumieć, że matematyka czy fizyka to nie są hasła, których trzeba się bać. Wręcz przeciwnie – dzięki tym przedmiotom i wiedzy w tym zakresie można odkrywać świat, zdobyć świetne wykształcenie i mieć w przyszłości dobrą, pełną wyzwań pracę. – Rozmowa z prof. dr. hab. inż. Tadeuszem Słomką, rektorem Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie - partnerem Rankingu STEM.

Regina Lewkowicz dyrektorka „Staszica”

Współczesny świat oczekuje od młodych ludzi gruntownego wykształcenia. Dobrze pojęta rola szkoły w tym procesie i przygotowanie interesującej oferty edukacyjnej ma znaczenie kluczowe. O tym, że przedmioty ścisłe, a szczególnie matematyka, rozwijają intelekt skutecznie – nauczyciele naszego liceum odkryli wiele lat temu. Dziś nie szukamy już odpowiedzi na pytanie, czy warto koncentrować się na nauczaniu przedmiotów ścisłych, ale skupiamy się na poszukiwaniu ciągle nowych sposobów i metod realizacji tego wyzwania.

Antoni Borgosz, dyrektor Technikum Łączności nr 14 w Krakowie

Nasza szkoła stawia na wszechstronny rozwój młodzieży, stara się stwarzać szansę każdemu, kto chce solidnie pracować, zdobyć atrakcyjny zawód, kto posiada aspiracje akademickie, a także chce zaprezentować swe mocne strony w rozmaitych formach aktywności. Podstawą sukcesu jest solidnie przygotowany do zawodu, ambitny, zaangażowany, konsekwentny nauczyciel, inspirujący uczniów do wszechstronnej aktywności intelektualnej.

Zofia Kaczmarek, uczennica II klasy Liceum Akademickiego UMK w Toruniu, pierwsza od 59 lat dziewczyna – triumfatorka Olimpiady Astronomicznej, chce poszerzać naszą wiedzę o Wszechświecie.  

Powyższy opis doskonale charakteryzuje Akademię Górniczo-Hutniczą w Krakowie. To uczelnia, o której sami studenci mówią, że stwarza szerokie możliwości praktykowania zdobytej wiedzy, czym inspiruje do różnorodnych poszukiwań i podejmowania ryzyka właściwego badaczowi czy wynalazcy. Tu młodzi ludzie dostają szansę sprawdzenia się w roli  eksperymentatorów - i korzystają z niej w pełni. Dowody?

W tłumie chłopaków podczas centralnych zawodów Olimpiady Wiedzy Technicznej (Wydział Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki Politechniki Łódzkiej, kwiecień 2016) robiły wrażenie zagubionych. Po dwóch dniach zmagań z zadaniami teoretycznymi i problemami praktycznymi stało się już jasne: dziewczyny są... techniczne!

Są młode, zdolne i ambitne. To one zmieniają, lub wkrótce będą zmieniać świat nowych technologii na lepsze. Niektóre z nich, mimo młodego wieku, mają na koncie osiągnięcia, których nie powstydziliby się naukowcy z wieloletnim doświadczeniem. Spotkamy je na konferencji STEM Education for Innovation – Women in the forefront.

Koncepcja STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) doczekała się już wielu interpretacji. Tworzone na jej bazie inicjatywy edukacyjne udowadniają, że nowoczesne podejście do rozwijania kompetencji z zakresu nauk ścisłych i technicznych może, a nawet powinno iść w parze z refleksją nad rolą innych dyscyplin w tym procesie. Poprzez rozszerzenie STEM o komponent „arts”, powstała koncepcja STEAM, która podkreśla znaczenie sztuki w innowacyjnej edukacji.

Okrągły Stół (dla Kobiet) w STEM to partnerska inicjatywa osób i instytucji zainteresowanych popularyzacją nauk technicznych i ścisłych, twórczym zbliżeniem pomiędzy światem uczelni i biznesu technologicznego i uruchamianiem potencjału kobiet w nauce, technologii, innowacji.

Chcemy działać razem. Chcemy wspólnie tworzyć ambitne rozwiązania. Chcemy wspierać się w indywidualnych przedsięwzięciach, wymieniać doświadczeniami i korzystać ze swoich zasobów.

Bo sprawa jest wspólna. A czas na działanie – najlepszy.

Wyszukać najbardziej utalentowanych i twórczych, zaproponować im inspirującą ścieżkę kariery, wspierać w rozwoju zawodowym i dbać o to, by jednocześnie mogli rozwijać swoje życie rodzinne i osobiste, by mogli realizować swoje pasje – brzmi to jak utopia, prawda? W Globalnym Centrum Rozwiązań IT Roche tę utopię realizuje się na co dzień.

Rozmowa z prof. Londą Schriebinger, dyrektorką projektu Gendered Innovations

Długotrwała marginalizacja kobiet w świecie nauki zrodziła nie tylko trudne do pokonania bariery w dostępie do edukacji i pracy na uczelniach, w laboratoriach oraz zespołach badawczych. Ucierpiały w jej wyniku również technologie, sprzęty i wiele narzędzi przydatnych w codziennym życiu.

Czy w kulturze organizacyjnej jest ukryty klucz sprzyjający tworzeniu innowacji z szansą na rynkowy sukces ?

Czy duża ilość pieniędzy wpompowana w naukę, prace badawczo-rozwojowe, działalność organizacji wsparcia działalności innowacyjnej zaowocuje potokiem użytecznych rozwiązań nadających się do wykorzystania w gospodarce? Czy polityka naukowa, polityka innowacyjna, polityka fiskalna są w stanie pobudzać postawy przedsiębiorcze i innowacyjne? Czy krajowe i regionalne inteligentne specjalizacje przyczynią się do wzrostu poziomu innowacyjności? Dotychczasowe doświadczenia wskazują, że w bardzo ograniczonym zakresie.

Nowe technologie dla dziewczyn, pierwszy w Polsce program stypendialny dla młodych kobiet wiążących swoją przyszłość z branżą technologiczną, wystartował z drugą edycją!

© 2019 Perspektywy.pl    O nas | Patronaty | Polityka Prywatności | Znak jakości | Reklama | Kontakt