MegaBaza edukacyjna Perspektywy®


Benjamin Bertoli był zwykłym nauczycielem szóstej klasy w Indianie w Stanach Zjednoczonych. Do tej pory uważał się za nauczycielskiego leminga, wypełniającego jedynie program nauczania. Zmieniło się to jednak pod koniec zeszłego roku szkolnego, gdy Ben postanowił połączyć pracę ze swoją pasją – grami komputerowymi.

 Swoje doświadczenia opisał na portalu Kotaku.com.au.

Pomysł na projekt przyszedł Benowi do głowy poprzedniej jesieni. W czasie rozmowy ze swoją przyjaciółką doszli do wniosku, że gry komputerowe mogą być niezwykle użyteczne w procesie edukacji. System kształtował się miesiącami, zanim przybrał formę ClassRealm.

Główne zasady ClassRealm:

1. Dołączenie do ClassRealm jest całkowicie dobrowolne. Nie musisz brać udziału, jeżeli nie chcesz.

2. Struktura ClassRealm opiera się na punktach XP (punktach doświadczenia). Za każde 10 punktów XP awansujesz na następny poziom. Każdy zaczyna od poziomu 1.

3. Punkty XP można otrzymywać za wykonywanie prostych czynności takich jak:

  • Odpowiadanie na pytania
  • Uczestnictwo w dyskusji
  • Zaangażowanie w pracę
  • Pomoc innym
  • Uczestnictwo w lekcji w ogóle
  • Piątki Losowej Potyczki
  • Zdobywanie „osiągnięć”

4. „Osiągnięcia” zdobywa się przez wykonywanie specjalnych zadań. Na przykład: uczeń może zdobyć „osiągnięcie” Mola Książkowego, jeżeli przeczyta dwa niezadane rozdziały książki i zreferuje je.

5. Każde „osiągnięcie” ma cztery poziomy – brązowy, srebrny, złoty i mistrzowski. Kolejne poziomy są odpowiednio trudniejsze.

6. Chłopcy walczą przeciwko dziewczynom. Drużyna, która uzbiera najwięcej „osiągnięć” wygrywa na koniec dodatkowe nagrody, np. przyjęcie z lodami w czasie przerwy obiadowej.

7. Każdy piątek będzie Piątkiem Losowej Potyczki. Każdy, kto chce wziąć udział w bitwie, wrzuca swoje imię do kapelusza. Nauczyciel losuje dwie osoby, które będą ze sobą konkurować. Uczniowie otrzymują pytanie, a ten, który pierwszy odpowie poprawnie, wygrywa punkty XP. Pytania i tematy są wybierane losowo. 

8. Uczniowie mogą zawiązywać „przymierza” (do 6 osób). „Przymierze” z najwyższym łącznym poziomem, wygrywa na koniec roku przyjęcie z pizzą.

9. Wszystkie informacje, z wyjątkiem aktualnej liczby XP każdego ucznia, są dostępne w Internecie i w klasie na tablicy, by każdy uczeń i rodzic mogli je zobaczyć.

Początkowo Ben chciał zacząć swoje ulepszone lekcje dopiero od następnego roku szkolnego, lecz stwierdził, że program wymaga testów beta (takich jak przeprowadza się przed wprowadzeniem na rynek nowej gry) i rozpoczął je w połowie roku.  Jak wspomina, dzieciaki w jego klasie od razu podłapały pomysł i zaangażowały się w projekt.

Najpopularniejszym „osiągnięciem” okazało się napisanie dodatkowego eseju. 

Dostałem 20 prac w ciągu pierwszego tygodnia, 20 nieobowiązkowych esejów, napisanych w czasie wolnym od nauki – zachwyca się Ben – Wcześniej miałem problemy, by uczniowie pisali wypracowania, nawet gdy było to obowiązkowe.

W marcu ruszył portal classrealm.com, na którym Ben dzieli się swoimi doświadczeniami  i zachęca innych nauczycieli do wdrożenia jego pomysłu. Według niego projekt, poprzez wprowadzenie zdrowej rywalizacji opartej na zabawie, poprawia zachowanie i motywuje uczniów.

Możemy mieć nadzieję, że podobne projekty znajdą swoich zwolenników także w polskim szkolnictwie.

© 2019 Perspektywy.pl    O nas | Patronaty | Polityka Prywatności | Znak jakości | Reklama | Kontakt