Matura 2013
Ustny polski - co irytuje egzaminatorów? Drukuj Poleć znajomemu
Okiem egzaminatoraO tym, co drażni komisję podczas egzaminów ustnych i w czym tkwi sukces maturalnej prezentacji rozmawiamy z mgr Ewą Ostrowską - filologiem polskim, egzaminatorem z języka polskiego.
 

Czy sukces na ustnej maturze tkwi w temacie prezentacji czy w jej przygotowaniu?

Po pierwsze - w wyborze tematu. Należy wybrać temat, który interesuje i ma się o nim coś do powiedzenia. Najgorzej jest, gdy temat wybiera się na chybił-trafił, na zasadzie przypadku.

Jakie aspekty prezentacji oraz zachowania doceniane są przez komisję?, Co powinna zawierać prezentacja?

Przede wszystkim sformułowanie problemu badawczego, dobry dobór przykładów, które ilustrują tezę oraz sensowne ułożenie argumentów. To w prezentacji bardzo ważne. Także fakt, że widzi się zaangażowanie ucznia mówiącego na temat, który go interesuje, że przygotowując prezentację zyskał wiedzę czy też samo przygotowanie prezentacji było dla niego przyjemnością - to też jest bardzo cenione.

Jakie matury są najwyżej punktowane?

Samodzielne, takie po których widać, że uczeń się zaangażował, a temat go zainspirował. Wysoko punktowane są prezentacje uczniów, którzy korzystają nie tylko z literatury przedmiotu, ale mają własne przemyślenia na wybrany temat. Istotna jest też rozmowa z komisją. Często rozmowy te są dla nas interesujące i wywiązuje się dyskusja równorzędnych partnerów.

Co najbardziej drażni komisję i czego uczniowie przystępujący do ustnych egzaminów powinni unikać?

Powinni unikać teatralizacji wypowiedzi, bo ona jest zawsze nieszczera i nienaturalna, a przy tym budzi nieprzychylne reakcje komisji. Zdający muszą też panować nad językiem ciała. Bardzo często maturzyści są nadekspresyjni lub swymi gestami pokazują, że najchętniej chcieliby się schować do mysiej dziury albo woleliby, żeby komisja na nich nie patrzyła. Bardzo często stres wywołuje u uczniów głośne brzmienie głosu, a to jest udręczeniem dla komisji. Denerwujące są także stwierdzenia proszę szanownej komisji albo proszę państwa, kiedy zdający zwraca się do kobiety.

Jakie błędy najczęściej popełniają maturzyści?

Najsłabszym aspektem egzaminu jest chyba strona językowa. Wyraźnie widać brak treningu w formułowaniu myśli przy użyciu literackiej polszczyzny. Elementem, który przeszkadza komisji jest też stres ucznia. Bardzo wielu zdających jest  zdenerwowanych, a to ogranicza, a czasem uniemożliwia rozmowę.

Dziękuję bardzo za rozmowę.

Rozmawiała:
Katarzyna Świątek
Lubię to!