Holistycznie, czyli jak? Drukuj Poleć znajomemu
Holistycznie, czyli jak?O ocenianiu holistycznym, „kluczu” i uczeniu pod testy mówi Wojciech Małecki, dyrektor OKE we Wrocławiu.
 
Czym nowy sposób oceniania różni się od dotychczasowego?

Ocenianie holistyczne zastępuje tak zwane ocenianie analityczne. Tak jedno jak i drugie podejście do oceniania wymaga opracowania kryteriów. W podejściu analitycznym kryteria buduje się biorąc pod uwagę czynności, jakie należy wykonać rozwiązując problem (napisanie rozprawki, rozwiązanie zadania itp.) Kryteria te są od siebie niezależne. Spełnienie każdego z nich jest punktowane. Bywa, że część czynności dobrze wykonanych pozwala uzyskać punkty, ale problem nie zostaje rozwiązany. Przy podejściu holistycznym budujemy kryteria bardziej uniwersalne, staramy się, by spełnienie kolejnych kryteriów oznaczało zbliżenie się do rozwiązanie problemu. Oznacza to, że przyznanie kolejnych punktów będzie informowało o zbliżeniu się do pełnego rozwiązania. Żeby tak było, musimy widzieć rozwiązanie zadania w całości, a nie jego poszczególne fragmenty (aspekty) oddzielnie. Stąd wprowadzamy sformułowanie „pokonanie zasadniczej trudności” zadania, zbliżenie się do pełnego wykonania polecenia. Do tego schemat oceniania w podejściu holistycznym powinien być starannie opisany i zawierać przykłady wielu metod rozwiązania, ze wskazaniem punktów krytycznych (pokonanie zasadniczej trudności, pełne rozwiązanie, brak sukcesu).

Czy niesławnej pamięci „klucz” przestaje istnieć?

"Klucz” jest rozumiany niejednoznacznie. W istocie „klucz” jest poprawnym sformułowaniem jedynie w odniesieniu do zadań zamkniętych. I niesie informacje o tym, które z możliwych do wyboru odpowiedzi są prawidłowe. Te informacje muszą być jednoznaczne i są właśnie kluczem. W odniesieniu do zadań otwartych, w których uczeń tworzy odpowiedź (pisze rozprawkę, formułuje szerszą wypowiedź, rozwiązuje zadanie, komentuje jakieś dane czy wyniki) mówimy o „schemacie rozwiązania” albo też o „modelu rozwiązania”. Schemat zawiera opis sposobu wypełnienia kryteriów, który będzie uznany za poprawny, wskazuje, za co mają być przyznane punkty. Im bardziej szczegółowy opis, tym większe zagrożenie przejścia od opisu do wskazania jedynie poprawnych sformułowań. I to stanowi słabą stronę schematu (modelu). Schemat powinien być opatrzony przykładami dobrych i niepoprawnych rozwiązań – ale to jest możliwe dla każdego z kryteriów osobno. Schemat nabierający cech „klucza” powinien przestać istnieć niezależnie od tego, czy wprowadzimy ocenianie holistyczne.

Czy uczeń coś na tym zyskuje?

Uczeń zyskuje wtedy, jeśli czytając podany jako przykładowy sposób rozwiązania zadania potrafi przełożyć metodę oceniania na sposób uczenia się. Innymi słowy – jeśli sposób oceniania uznany jako bardzo dobry podpowiada co jest ważne, na co należy zwrócić uwagę, to uczeń zyskuje. Nie jestem przekonany, że wielu uczniów potrafi tak analizować zadania i ich rozwiązania. Z pewnością znajdziemy takich dojrzałych intelektualnie uczniów ze świadomością metodologiczną. A kiedy jeszcze zyskuje? Wtedy, kiedy wie, za co dostanie punkty. Ale tu już nie jest pięknie. Świetnie, jeżeli „za co” oznacza, za jaką kategorię odpowiedzi, za jaki sposób wypowiadania się, za jaki styl pisania czy poprawność formalną. Na ogół bywa jednak tak, że „za co” oznacza konkretnie za jakieś słowo, wzór, nazwisko itp. Jedno i drugie rozumienie „za co” przekłada się na uczenie pod egzamin. Z tym, że w pierwszym wypadku chodzi o to, żeby właśnie tak było. Mądre zadania, rozwiązanie premiujące twórcze myślenie, dobrze dobrana metoda oceniania wskazuje sposób uczenia się. Dzięki temu zdobyta wiedza i umiejętności posłużą nie tylko uzyskaniu punktów za zadania, ale przydadzą się w dalszym uczeniu się i rozwiązywaniu problemów pozaszkolnych (spotykanych w życiu). W drugim natomiast przypadku uczenie się pod egzamin skutkuje wiedzą mechaniczną, co najwyżej prostymi, o wąskim zastosowaniu algorytmami. Można tu coś zyskać, ale na niewiele i tylko na egzaminie. A potem już nic. Dalece nie każdy uczeń wiele zyska wiedząc, jak zadania będą oceniane.

O wiele ważniejsze jest, opisaną wyżej analizę przeprowadził nauczyciel, by to on dysponował świadomością metodologiczną. Jeśli nauczyciel dobrze zrozumie zadanie (wszystkie zadania) i metodę oceniania, to jest w stanie tak zaprojektować wspomaganie uczenia się ucznia, by ten rozwiązywał z sukcesem nie tylko te zadania, które wspólnie rozwiążą, ale wszystkie.

I tu powiedzmy wreszcie – ocenianie holistyczne znacznie bardzie nadaje się do projektowania mądrego uczenia się niż ocenianie analityczne. A zysk ucznia z podejścia holistycznego może być bezpośredni, samodzielna analiza i pośredni, dzięki dobremu nauczycielowi.

W niektórych szkołach nauczyciele uczą „pod testy”. Czy są w stanie nauczyć „pod holistyczne ocenianie”? Czy to w ogóle możliwe i potrzebne?

 Uczenie „pod testy” nie musi być czymś złym. Jeśli wynika z dobrej analizy testu (celów, planu testu, odpowiedniego fragmentu podstawy programowej), może kierować rozwojem ucznia lepiej niż „przerabianie” wszystkiego, co zawiera program nauczania. Ale to zależy od nauczyciela, a tak naprawdę zespołu nauczycieli, którzy razem potrafią zaprojektować nauczanie rozumiane jako wspomaganie uczenia się uczniów. A zatem uczenie „pod testy” może być korzystne i jest możliwe, ale tylko w sytuacji, o której wcześniej mówiłem.
 

Komentarze  

 
0 #7 Vicente 2015-04-25 15:49
Howdy! I could have sworn I've been to this blog before but after going
through some of the posts I realized it's new
to me. Anyways, I'm definitely pleased I found it and I'll be book-marking it
and checking back frequently!

my web-site: viagra canada: myedcanadian.com/
Cytować
 
 
0 #6 Luther 2015-04-22 08:36
Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I
could add to my blog that automatically tweet my newest twitter updates.
I've been looking for a plug-in like this for quite some time and was
hoping maybe you would have some experience with something like this.
Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading
your blog and I look forward to your new updates.

Here is my homepage; dyson vacuum: appreciative-community.com/.../...
Cytować
 
 
0 #5 Marilynn 2015-04-21 03:30
Your mode of telling everything in this post is truly good,
all be capable of effortlessly be aware of it, Thanks a lot.


My webpage - dyson vacuum: tarotangel.ru/.../q7mby65
Cytować
 
 
0 #4 Kris 2015-04-16 12:11
If some one wants to be updated with most recent technologies after that he must
be go to see this web site and be up to date daily.

Here is my blog; cheap flights to las vegas from san diego: cheapflightslasvegasus.com/
Cytować
 
 
0 #3 Jacinto 2015-04-08 07:32
Good day! I could have sworn I've been to this site
before but after browsing through some of the posts I realized it's new to me.

Regardless, I'm certainly delighted I stumbled upon it and I'll be bookmarking it and checking back
regularly!

My blog post generic drugs: pillsedweb.com/
Cytować
 
 
0 #2 Jarred 2015-03-15 17:18
I'll immediately take hold of your rss feed as I
can not in finding your e-mail subscription hyperlink
or e-newsletter service. Do you have any? Please let me realize so that I may
just subscribe. Thanks.

Here is my web page - free cialis: canadianedrugstore.com/
Cytować
 
 
+13 #1 anzelm 2013-05-22 06:58
Zgadzam się z powyższą wypowiedzią. Jednak nie wszyscy nauczyciele potrafią uczyć pod klucz i podchodzą do niego dosłownie. Nie wymagają znajomości problematyki utworów, odwołania do nich w kontekście tematu. Jeżeli klucz, to tylko wystarczy analiza fragmentu. Takie nauczanie sprawia, że uczniowie nie posiadają żadnej wiedzy, a szkołę często traktują jak przechowalnię. Nowa matura sprawiła, że nic nie robią, bo i tak wszyscy zdają a egzaminatorzy dwoja się i troją, by w uczniowskich wypocinach znaleźć jakieś punkty. Nowoczesne metody sprawiły, że obniżył się poziom nauczania. Uczeń nie potrafi wypowiedzieć się, bo jest przygotowany do rozwiązywania testów.
Cytować
 

Dodaj komentarz

Kod antysapmowy
Odśwież