Zawód: aktor - Szukaj wśród pokrewnych Drukuj Poleć znajomemu
{w}yższe

Inspicjent

Jest prawą ręką reżysera, to sceniczny "organizator": dba o właściwą aranżację przestrzeni na scenie - oświetlenie, rekwizyty; pilnuje tego, by aktorzy zjawili się na czas dla odegrania swych kwestii, nadzoruje przebieg przedstawienia. Musi wiedzieć wszystko o spektaklu, śledzić każde przedstawienie - od początków jego powstawania i pierwszych prób do ostatnich występów.
Powinien mieć podzielną uwagę i dobry refleks, doskonale orientować się w zasadach rządzących scenicznym światem i być stanowczy (to on przywołuje aktorów na scenę). Inspicjent operowy musi też umieć posługiwać się partyturą, by kojarzyć, kiedy ma zmienić się oświetlenie czy dekoracje.

{w}yższe

Rekwizytor

Jego praca polega na przygotowywaniu, montowaniu i dostarczaniu rekwizytów do spektakli teatralnych, filmowych i telewizyjnych. Do niego należy też umieszczanie tych rekwizytów w wyznaczonych miejscach na planie filmowym i scenie, dbanie o nie i odpowiednie przechowywanie. Rekwizytor sprawdza stan techniczny rekwizytów, zmienia je i przerabia w czasie spektakli i prób zgodnie ze wskazówkami reżyser i scenografa, wykonuje prace konserwacyjne i naprawcze. Przed transportem rekwizytów spisuje je i pakuje, dba też o inne materiały związane z filmem albo sztuką, o bezpieczne ich zainstalowanie, w celu zapewniania komfortu aktorom w czasie pracy. Rekwizytor pomaga w montowaniu dekoracji, wykonuje też prace pomocnicze w pracowniach modelarskich.
Do tego zawodu potrzebne są: zdolności manualne, cierpliwość, zdolności organizacyjne, siła fizyczna, zdolności interpersonalne.
Rekwizytorzy mogą pracować m.in. w: teatrach, firmach o profilu rozrywkowym, pracowniach modelarskich.

{w}yższe

Garderobiana/y

Przygotowuje aktorom ubrania (czasami kilka dla jednej osoby, zmienianych w czasie spektaklu), pomaga w jego zakładaniu, dokonuje przeróbek i poprawek strojów, pierze, prasuje, czyści i magazynuje różne elementy aktorskiej garderoby. Do jego/jej obowiązków należy też kontrolowanie stanu technicznego kostiumów, drobne przeróbki krawieckie (m. in. przyszywanie guzików, ozdób, suwaków) według wskazówek reżysera i scenografa. Ta praca polega też na spisywaniu i pakowaniu kostiumów przed ich przetransportowaniem, prowadzenie ich ewidencji. Garderobiana/y dba także o higienę i bezpieczeństwo stroju aktora np. poprzez używanie takich środków czyszczących, które nie podrażniają i nie uczulają skóry.
W tym zawodzie potrzebne są: otwartość, łatwość nawiązywania kontaktów, serdeczność, dobra organizacja pracy, odporność na stres, zdolności manualne, umiejętność szycia.

{w}yższe

Sufler

JW tym zawodzie liczy się nie tyle konkretne wykształcenie, co refleks, umiejętność koncentracji, dobra dykcja i... praktyczna wiedza teatrologiczna. Sufler bowiem dziś jest dla aktora nie tylko "pasem bezpieczeństwa" na wypadek nagłej amnezji, ale przede wszystkim - jego pierwszym krytykiem i zaufanym, życzliwym doradcą, który kompetentnie odpowie na wszelkie wątpliwości i pytania. Najwięcej pracy sufler spodziewać się może w czasie prób - kiedy aktor stale musi konfrontować to, co mu się wydaje tekstem, z tym, co nim faktycznie jest. Natomiast same przedstawienia to raczej spokojny czas dla suflera - dziś prób przed premierą jest tyle, że aktor ma aż nadto czasu na nauczenie się tekstu na pamięć.

 

Komentarze  

 
-3 #2 xvcjk n b inici hbx 2013-02-02 10:47
vdgbcfA WSCVSOYCIVygdvb c
Cytować
 
 
-5 #1 Qpa 2011-03-13 16:37
Cytować
 

Dodaj komentarz

Kod antysapmowy
Odśwież