Zawód: hotelarz Drukuj Poleć znajomemu

Zawód: hotelarz

Hotelarstwo jest światem posiadającym własną specyfikę, kodeks i obyczaje.  To środowisko specjalistów różnych dziedzin - menedżerów, szefów kuchni, dekoratorów wnętrz czy dyplomowanych znawców win. Praca, w której dobry fachowiec ma ogromne pole do popisu. A jeśli trafi do renomowanego hotelu, ma szansę przyjmować królów, cesarzy, prezydentów i gwiazdy światowego formatu.

Rynek pracy wydaje się bardzo atrakcyjny dla absolwentów szkół hotelarskich, bo hoteli w Polsce nie brakuje. Wiele jest w trakcie budowy, wciąż powstają kolejne nowe inwestycje wielkich zachodnich sieci. Prócz tego adaptuje się dawne hotele robotnicze, stare pałace, na peryferiach powstają też małe prywatne hoteliki i pensjonaty.

Mogłoby się więc wydawać, że możliwości zatrudnienia w tej branży są dziś ogromne. To jednak tylko pozory, bo hoteli przybywa bardzo szybko, a gości - znacznie wolniej.

Ponieważ gości jest relatywnie mało, duże renomowane hotele zmuszone są zwalniać część stałych pracowników, tymczasem nowe obiekty wielkich międzynarodowych sieci, które tworzą setki nowych miejsc pracy, niechętnie przyjmują pracowników w spadku po innych hotelach.

Poza tym wielkie zachodnie sieci, jak Holiday Inn, Marriott, Accor czy Radisson, mają własne banki kadr, które ułatwiają im rozwiązania, szczególnie jeśli chodzi o stanowiska menedżerskie. Coraz częściej jest tak, że pracownik jedzie na kontrakt do jednego hotelu, a po czterech latach przenoszony jest do innego miasta czy kraju. I tak wygląda jego praca. Zdaniem prezesa Marka Stopczyka zjawisko to będzie się upowszechniało. - Coraz rzadziej pracownik hotelowy będzie spędzał całe życie w jednym miejscu. "Staruszek portier, co z uśmiechem dawał klucz", będzie już znany tylko z piosenki.

Jak w zegarku
Szkoły hotelarskie przygotowują do pierwszej pracy na wielu stanowiskach. Można pracować na stanowiskach kierowniczych, w recepcji, w obsłudze ruchu turystycznego, księgowości czy też - nadzorować pracę służby pięter. Bo hotel to skomplikowany system współdziałających ze sobą zespołów, zarówno tych ăwidocznychÓ, jak i pracujących niejako za kulisami. - Tylko niezawodna, dobrze zorganizowana współpraca wszystkich trybów tej maszyny może zapewnić sprawne jej działanie - podkreśla Marek Stopczyk. - By było to możliwe, cały ten zespół musi się rozumieć, szanować i uzupełniać się. Te wewnętrzne działania pomiędzy poszczególnymi służbami hotelu powinny być jednak na zewnątrz niezauważalne i jak najmniej odczuwane przez gości. A im większy hotel, tym trudniejsza to sztuka.

Najbardziej reprezentacyjnym, centralnym miejscem hotelu, gdzie skupiają się wszystkie sprawy, jest recepcja. To tutaj gość jest witany, przyjmowany, tu załatwia wszelkie formalności, tu zgłasza swoje życzenia, uwagi i pretensje. Tutaj powinien uzyskać potrzebne informacje - gdzie w pobliżu znajduje się bank, co warto zwiedzić w okolicy czy - jak dojechać na dworzec. Pracownicy recepcji czuwają też nad pracą poszczególnych służb hotelowych. Informują na bieżąco gastronomię lub służby pięter, do którego pokoju zamawiano posiłek, gdzie proszono o wymianę ręczników, a gdzie właśnie zwolniono pokój.

Walka o gwiazdki
Hotelarstwo to działalność usługowa. Jej specyfiką jest gotowość personelu do obsługi gości w każdej chwili przez całą dobę. To oni są tu najważniejsi - bez nich hotel by nie istniał. Dlatego poziom usług jest, obok ceny, podstawowym kryterium przesądzającym o wyborze hotelu. Trzeba tak zadbać o potrzeby gościa, jego wygodę i bezpieczeństwo, żeby nie tylko dobrze się u nas czuł, ale by jeszcze tutaj wrócił.

Wszystko to sprawia, że poprzeczka wymagań co do kwalifikacji pracowników stale się podnosi. Jednak dopiero w ustawie o usługach turystycznych z 1997 r. po raz pierwszy pojawił się zapis mówiący o wymaganiach co do wykształcenia personelu hotelowego. Ustawa mówi, że już w hotelu trzygwiazdkowym zarówno dyrektor, jak i pokojowa, kelner czy portier powinni znać przynajmniej jeden język obcy. Natomiast pracownicy recepcji muszą spełniać ten warunek zawsze, bez względu na kategorię hotelu.

Przede wszystkim - uśmiech
Ale nie wystarczy hall cały w marmurach, złote klamki, wanna z jacuzzi czy łoże z baldachimem. Nie wystarczy też odpowiednie wykształcenie kadry, a nawet znajomość języków. Nawet najbardziej luksusowy hotel ze świetnie wyszkolonym personelem, ale pozbawiony miłej atmosfery, nie przyciągnie gości. Dobry hotelarz ma tę świadomość i dba o to na każdym kroku. Należy bowiem pamiętać, że pierwsze wrażenie, jakie wywiera na gościu witająca go osoba, decyduje często o jego ocenie całego hotelu.

Pewnie dlatego pierwszy i podstawowy warunek, wymieniany chórem przez wszystkich pracowników hoteli jako niezbędny w tym zawodzie, to... uśmiech. Pogodne usposobienie, życzliwość, uprzejmość i zaangażowanie obowiązują tutaj nieustannie. Zdarzają się jednak w życiu takie sytuacje, kiedy nawet ludziom o prawdziwie anielskim usposobieniu puszczają nerwy. Tutaj, bez względu na okoliczności, taka sytuacja nie może mieć miejsca, nie wolno dać się ponieść emocjom.

Dlatego cechą bardzo w tym zawodzie wskazaną jest cierpliwość i opanowanie. No i umiejętność zdystansowania się. W sytuacjach konfliktowych trzeba zawsze postępować delikatnie i szukać takiego rozwiązania, które będzie dla gościa satysfakcjonujące, a przynajmniej go nie urazi. Nawet jeśli sam jest niegrzeczny, a jego pretensje są niesłuszne, trzeba rozmawiać z nim życzliwie i przez cały czas okazywać mu szacunek. Warto więc być okazji dobrym psychologiem i umieć właściwie postępować z ludźmi.

3 razy "E"
W środowisku hotelarskim panują niepodzielnie trzy święte zasady: etyka, estetyka i etykieta. Dlatego do wielu hoteli i szkół hotelarskich zaprasza się znawców protokółu dyplomatycznego, by udzielali młodzieży lekcji właściwego zachowania i dobrego smaku. Książki byłego ambasadora Edwarda Pietkiewicza do dziś są dla młodych hotelarzy niezastąpionym podręcznikiem etykiety i nic a nic się nie starzeją. Choć na zewnątrz obyczaje się zmieniają, środowisko hotelarskie tworzy enklawę, w której od lat niezmiennie obowiązują tradycyjne kanony savoir vivre'u.

Młodzi hotelarze uczą się, jak nienagannie nakryć stół, jak się witać, jak przedstawiać sobie gości, kogo gdzie posadzić. Jest też szereg rygorystycznych przepisów dotyczących poszczególnych elementów ubioru, sposobu prowadzenia rozmowy z gościem, zachowania w konkretnych sytuacjach.

Rozpoczynając pracę w tym zawodzie, trzeba dokładnie wiedzieć, co należy, a czego w żadnym wypadku nie wolno robić. W obecności gościa niedopuszczalne jest np. ziewanie, podpieranie się pod boki, poprawianie fryzury, jedzenie czy prowadzenie prywatnych rozmów między pracownikami. W rozmowie z gościem trzeba panować nad gestami, mimiką, tonem głosu i unikać kolokwialnego języka. Nawet tak, wydawałoby się, nieistotne szczegóły, jak długość włosów, wysokość obcasa czy liczba noszonych pierścionków - dokładnie sprecyzowane.

Hotelarz powinien też odznaczać się uczciwością i odpowiedzialnością. Osoba wynajmująca pokój w hotelu udziela jego pracownikom kredytu zaufania. Personel, by tego zaufania nie zawieść, powinien zapewnić jej maksimum prywatności, poczucia swobody i bezpieczeństwa. Wszystkich pracowników hotelu obowiązuje dyskrecja. Nie wolno udzielać osobom trzecim żadnych informacji na temat gości. Stąd już krótka droga do wywołania skandalu. Można w ten sposób nie tylko zaszkodzić gościowi i na zawsze stracić klienta, ale narazić hotel na złą sławę, podważyć jego renomę i wiarygodność.

 

Komentarze  

 
0 #84 Marisol 2015-12-20 21:05
I want to to thank you for this very good read!!
I certainly enjoyed every bit of it. I've got you book-marked to check out new stuff you post…

Here is my blog :: buy real cialis online canada: canadapricespharmacy.com/
Cytować
 
 
0 #83 Karolin 2015-11-29 11:23
Wow, awesome blog layout! How long have you been blogging for?
you made blogging look easy. The overall look of your website is wonderful,
let alone the content!

Here is my blog keystone
car insurance: beonline.performics.fr/.../...
Cytować
 
 
0 #82 Daniella 2015-11-29 05:43
I just couldn't depart your site prior to suggesting that
I actually enjoyed the standard info a person supply in your visitors?
Is gonna be back often to investigate cross-check new posts

Also visit my website :: fake car insurance card: experimentalist.ro/.../...
Cytować
 
 
0 #81 Josie 2015-11-28 11:53
Thank you for the good writeup. It in fact was a amusement
account it. Look advanced to far added agreeable from you!
However, how can we communicate?

Here is my web blog ... car insurance quotes online free: billallerton.co.uk/.../...
Cytować
 
 
0 #80 Kelvin 2015-11-22 02:33
If you wish for to increase your experience just keep visiting this web page and be updated
with the hottest news update posted here.

Check out my web page; cheap car insurance in ohio: sn.im/2abfc5e
Cytować
 
 
0 #79 Angel 2015-11-21 08:16
I believe this is one of the most important info for me.
And i am satisfied studying your article. However should statement on few general things, The web site style is great, the articles is actually
great : D. Good process, cheers

Feel free to visit my homepage massachusetts car insurance: cheapestcarinsuranceus.com/
Cytować
 
 
0 #78 Leonard 2015-11-20 08:29
This article will assist the internet viewers for setting up new webpage or even a blog from
start to end.

Here is my web site ... nationwide car insurance login: bit.ly/1HVpV4U
Cytować
 
 
0 #77 Dallas 2015-11-19 11:40
Awesome things here. I'm very happy to look your article.

Thanks a lot and I am taking a look ahead to contact you.
Will you please drop me a e-mail?

Feel free to surf to my site :: look car insurance: ow.ly/UMImM
Cytować
 
 
0 #76 Josephine 2015-11-15 19:06
My spouse and I stumbled over here from a different web page and thought I might check
things out. I like what I see so now i am following you.
Look forward to exploring your web page again.

Also visit my web page ... prescripton free cialis: pharmacy-shipping.com/.../
Cytować
 
 
0 #75 Gerard 2015-11-15 18:45
We're a group of volunteers and opening a new
scheme in our community. Your web site offered us with
valuable info to work on. You have done a formidable job and our whole community will be thankful to you.



Here is my blog :: Is cialis
sold over the counter in canada: pharmacy-shipping.com/.../
Cytować
 
 
0 #74 Arielle 2015-11-15 13:58
Have you ever considered about adding a little bit more than just your articles?

I mean, what you say is important and all. But think of if you added some great images or videos to give your posts more, "pop"!
Your content is excellent but with images and clips,
this blog could definitely be one of the very best in its niche.
Terrific blog!

Feel free to surf to my homepage; cealis with a perscription canada: pharmacy-shipping.com/.../
Cytować
 
 
0 #73 Maryann 2015-11-15 09:55
I’m not that much of a internet reader to be honest but your blogs really nice, keep it up!
I'll go ahead and bookmark your site to come back
in the future. Many thanks

Here is my weblog Canadian viagra no prescription: pharmacy-shipping.com/.../
Cytować
 
 
0 #72 Gretta 2015-11-15 02:20
Amazing! This blog looks just like my old one!
It's on a totally different topic but it has pretty much the same layout and design. Outstanding choice of colors!


Feel free to visit my site; brand name cialis without a
prescription: pharmacy-shipping.com/.../
Cytować
 
 
0 #71 Laurence 2015-11-15 00:23
Attractive section of content. I just stumbled upon your site and in accession capital to assert that I get in fact enjoyed account your blog
posts. Anyway I'll be subscribing to your augment
and even I achievement you access consistently quickly.

Here is my web site: F8canadian-cialis.com: pharmacy-shipping.com/.../
Cytować
 
 
0 #70 Susie 2015-11-14 13:26
Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I could add to my blog that automatically tweet my newest
twitter updates. I've been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you would have some experience
with something like this. Please let me know if you
run into anything. I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.


Feel free to surf to my page - how to order cialis: pharmacy-shipping.com/.../
Cytować
 
 
0 #69 Cathryn 2015-11-14 03:12
Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though
you relied on the video to make your point. You clearly know what youre talking about, why waste your intelligence on just posting videos to your weblog when you could be giving us something informative to read?



My site :: buy sildafenil: pharmacy-shipping.com/.../
Cytować
 
 
0 #68 Kira 2015-11-13 23:00
My partner and I stumbled over here coming from a different web address and thought I should check things out.
I like what I see so now i'm following you.
Look forward to going over your web page yet again.

Feel free to surf to my site; Super cheap rx meds: pharmacy-shipping.com/.../
Cytować
 
 
0 #67 Geraldo 2015-11-13 12:38
Write more, thats all I have to say. Literally,
it seems as though you relied on the video to make your point.
You definitely know what youre talking about, why waste your intelligence on just posting videos to your site when you
could be giving us something enlightening to read?

My page - free shipping cialis: pharmacy-shipping.com/.../
Cytować
 
 
0 #66 Pasquale 2015-11-12 14:10
I was able to find good info from your articles.


Check out my homepage: Canadian pharmacies shipping to usa: pharmacy-shipping.com/.../
Cytować
 
 
0 #65 Yukiko 2015-11-12 11:09
Aw, this was a really good post. Taking a few minutes and actual effort to
generate a really good article… but what can I say…
I procrastinate a whole lot and never seem
to get nearly anything done.

my web blog; Canadian pharmacies
shipping to usa without perscription: pharmacy-shipping.com/.../
Cytować
 

Dodaj komentarz

Kod antysapmowy
Odśwież