Zawód: hotelarz Drukuj Poleć znajomemu

Zawód: hotelarz

Hotelarstwo jest światem posiadającym własną specyfikę, kodeks i obyczaje.  To środowisko specjalistów różnych dziedzin - menedżerów, szefów kuchni, dekoratorów wnętrz czy dyplomowanych znawców win. Praca, w której dobry fachowiec ma ogromne pole do popisu. A jeśli trafi do renomowanego hotelu, ma szansę przyjmować królów, cesarzy, prezydentów i gwiazdy światowego formatu.

Rynek pracy wydaje się bardzo atrakcyjny dla absolwentów szkół hotelarskich, bo hoteli w Polsce nie brakuje. Wiele jest w trakcie budowy, wciąż powstają kolejne nowe inwestycje wielkich zachodnich sieci. Prócz tego adaptuje się dawne hotele robotnicze, stare pałace, na peryferiach powstają też małe prywatne hoteliki i pensjonaty.

Mogłoby się więc wydawać, że możliwości zatrudnienia w tej branży są dziś ogromne. To jednak tylko pozory, bo hoteli przybywa bardzo szybko, a gości - znacznie wolniej.

Ponieważ gości jest relatywnie mało, duże renomowane hotele zmuszone są zwalniać część stałych pracowników, tymczasem nowe obiekty wielkich międzynarodowych sieci, które tworzą setki nowych miejsc pracy, niechętnie przyjmują pracowników w spadku po innych hotelach.

Poza tym wielkie zachodnie sieci, jak Holiday Inn, Marriott, Accor czy Radisson, mają własne banki kadr, które ułatwiają im rozwiązania, szczególnie jeśli chodzi o stanowiska menedżerskie. Coraz częściej jest tak, że pracownik jedzie na kontrakt do jednego hotelu, a po czterech latach przenoszony jest do innego miasta czy kraju. I tak wygląda jego praca. Zdaniem prezesa Marka Stopczyka zjawisko to będzie się upowszechniało. - Coraz rzadziej pracownik hotelowy będzie spędzał całe życie w jednym miejscu. "Staruszek portier, co z uśmiechem dawał klucz", będzie już znany tylko z piosenki.

Jak w zegarku
Szkoły hotelarskie przygotowują do pierwszej pracy na wielu stanowiskach. Można pracować na stanowiskach kierowniczych, w recepcji, w obsłudze ruchu turystycznego, księgowości czy też - nadzorować pracę służby pięter. Bo hotel to skomplikowany system współdziałających ze sobą zespołów, zarówno tych ăwidocznychÓ, jak i pracujących niejako za kulisami. - Tylko niezawodna, dobrze zorganizowana współpraca wszystkich trybów tej maszyny może zapewnić sprawne jej działanie - podkreśla Marek Stopczyk. - By było to możliwe, cały ten zespół musi się rozumieć, szanować i uzupełniać się. Te wewnętrzne działania pomiędzy poszczególnymi służbami hotelu powinny być jednak na zewnątrz niezauważalne i jak najmniej odczuwane przez gości. A im większy hotel, tym trudniejsza to sztuka.

Najbardziej reprezentacyjnym, centralnym miejscem hotelu, gdzie skupiają się wszystkie sprawy, jest recepcja. To tutaj gość jest witany, przyjmowany, tu załatwia wszelkie formalności, tu zgłasza swoje życzenia, uwagi i pretensje. Tutaj powinien uzyskać potrzebne informacje - gdzie w pobliżu znajduje się bank, co warto zwiedzić w okolicy czy - jak dojechać na dworzec. Pracownicy recepcji czuwają też nad pracą poszczególnych służb hotelowych. Informują na bieżąco gastronomię lub służby pięter, do którego pokoju zamawiano posiłek, gdzie proszono o wymianę ręczników, a gdzie właśnie zwolniono pokój.

Walka o gwiazdki
Hotelarstwo to działalność usługowa. Jej specyfiką jest gotowość personelu do obsługi gości w każdej chwili przez całą dobę. To oni są tu najważniejsi - bez nich hotel by nie istniał. Dlatego poziom usług jest, obok ceny, podstawowym kryterium przesądzającym o wyborze hotelu. Trzeba tak zadbać o potrzeby gościa, jego wygodę i bezpieczeństwo, żeby nie tylko dobrze się u nas czuł, ale by jeszcze tutaj wrócił.

Wszystko to sprawia, że poprzeczka wymagań co do kwalifikacji pracowników stale się podnosi. Jednak dopiero w ustawie o usługach turystycznych z 1997 r. po raz pierwszy pojawił się zapis mówiący o wymaganiach co do wykształcenia personelu hotelowego. Ustawa mówi, że już w hotelu trzygwiazdkowym zarówno dyrektor, jak i pokojowa, kelner czy portier powinni znać przynajmniej jeden język obcy. Natomiast pracownicy recepcji muszą spełniać ten warunek zawsze, bez względu na kategorię hotelu.

Przede wszystkim - uśmiech
Ale nie wystarczy hall cały w marmurach, złote klamki, wanna z jacuzzi czy łoże z baldachimem. Nie wystarczy też odpowiednie wykształcenie kadry, a nawet znajomość języków. Nawet najbardziej luksusowy hotel ze świetnie wyszkolonym personelem, ale pozbawiony miłej atmosfery, nie przyciągnie gości. Dobry hotelarz ma tę świadomość i dba o to na każdym kroku. Należy bowiem pamiętać, że pierwsze wrażenie, jakie wywiera na gościu witająca go osoba, decyduje często o jego ocenie całego hotelu.

Pewnie dlatego pierwszy i podstawowy warunek, wymieniany chórem przez wszystkich pracowników hoteli jako niezbędny w tym zawodzie, to... uśmiech. Pogodne usposobienie, życzliwość, uprzejmość i zaangażowanie obowiązują tutaj nieustannie. Zdarzają się jednak w życiu takie sytuacje, kiedy nawet ludziom o prawdziwie anielskim usposobieniu puszczają nerwy. Tutaj, bez względu na okoliczności, taka sytuacja nie może mieć miejsca, nie wolno dać się ponieść emocjom.

Dlatego cechą bardzo w tym zawodzie wskazaną jest cierpliwość i opanowanie. No i umiejętność zdystansowania się. W sytuacjach konfliktowych trzeba zawsze postępować delikatnie i szukać takiego rozwiązania, które będzie dla gościa satysfakcjonujące, a przynajmniej go nie urazi. Nawet jeśli sam jest niegrzeczny, a jego pretensje są niesłuszne, trzeba rozmawiać z nim życzliwie i przez cały czas okazywać mu szacunek. Warto więc być okazji dobrym psychologiem i umieć właściwie postępować z ludźmi.

3 razy "E"
W środowisku hotelarskim panują niepodzielnie trzy święte zasady: etyka, estetyka i etykieta. Dlatego do wielu hoteli i szkół hotelarskich zaprasza się znawców protokółu dyplomatycznego, by udzielali młodzieży lekcji właściwego zachowania i dobrego smaku. Książki byłego ambasadora Edwarda Pietkiewicza do dziś są dla młodych hotelarzy niezastąpionym podręcznikiem etykiety i nic a nic się nie starzeją. Choć na zewnątrz obyczaje się zmieniają, środowisko hotelarskie tworzy enklawę, w której od lat niezmiennie obowiązują tradycyjne kanony savoir vivre'u.

Młodzi hotelarze uczą się, jak nienagannie nakryć stół, jak się witać, jak przedstawiać sobie gości, kogo gdzie posadzić. Jest też szereg rygorystycznych przepisów dotyczących poszczególnych elementów ubioru, sposobu prowadzenia rozmowy z gościem, zachowania w konkretnych sytuacjach.

Rozpoczynając pracę w tym zawodzie, trzeba dokładnie wiedzieć, co należy, a czego w żadnym wypadku nie wolno robić. W obecności gościa niedopuszczalne jest np. ziewanie, podpieranie się pod boki, poprawianie fryzury, jedzenie czy prowadzenie prywatnych rozmów między pracownikami. W rozmowie z gościem trzeba panować nad gestami, mimiką, tonem głosu i unikać kolokwialnego języka. Nawet tak, wydawałoby się, nieistotne szczegóły, jak długość włosów, wysokość obcasa czy liczba noszonych pierścionków - dokładnie sprecyzowane.

Hotelarz powinien też odznaczać się uczciwością i odpowiedzialnością. Osoba wynajmująca pokój w hotelu udziela jego pracownikom kredytu zaufania. Personel, by tego zaufania nie zawieść, powinien zapewnić jej maksimum prywatności, poczucia swobody i bezpieczeństwa. Wszystkich pracowników hotelu obowiązuje dyskrecja. Nie wolno udzielać osobom trzecim żadnych informacji na temat gości. Stąd już krótka droga do wywołania skandalu. Można w ten sposób nie tylko zaszkodzić gościowi i na zawsze stracić klienta, ale narazić hotel na złą sławę, podważyć jego renomę i wiarygodność.

 

Komentarze  

 
0 #8 Lewis 2014-04-17 20:55
Nareście jakiś atrakcyjny artykuł. Czytałem bardzo przyjemnie

Take a look at my web page ... wynajem auta Kołobrzeg: informuj.com/.../...
Cytować
 
 
0 #7 Mikel 2014-04-11 20:55
These are realpy fantastic ideas in regarding blogging. You have touched some fastidious points here.
Any way keep up wrinting.

Here is my weblog niemiecki Warszawa: Luckyluke.Com.pl/
Cytować
 
 
0 #6 gangman style 2012-10-03 10:03
Cytować
 
 
0 #5 Andrzej 2012-01-04 16:22
Witam,
chcesz uczyć się zawodu w Niemczech za darmo? Chcesz zarabiać w euro?
Wejdź na Europejski Serwis Edukacji Zawodowej.

Na Serwisie znajdziesz dużo informacji o bezpłatnej nauce w Niemczech.
Organizujemy również zawodowe kursy języka niemieckiego.
Przygotujemy Cię do wyjazdu do Niemiec.
Cytować
 
 
-2 #4 Odeta 2011-10-26 07:45
o masakra jakas jak tak moze byc.. wspolczuje Ci.. hanba i wstyd.. powinni cos z tym zrobic docenic ludzi.. jeszcze raz wspolczuje i pozrdawiam.. gratki!!!:***** *************** *************** *************** *************** *******xdxdxdxd dxdxdx
Cytować
 
 
0 #3 Akademieschmoeckwitz 2011-05-06 19:51
Mówisz dobrze po niemiecku?
Chcesz kontynuować naukę za granicą?
Chciałbyś rozpocząć karierę w branży hotelarskiej i gastronomicznej ?

ATRAKCYJNE, CIEKAWE i MIĘDZYNARODOWE studium w naszej szkole w BERLINIE:

NIEPUBLICZNA WYŻSZA SZKOŁA ZAWODOWA HOTELARSTWA I GASTRONOMII oferuję naukę zawodu

Technik hotelarstwa
i gastronomii

Trzyletnie studium w naszej akademii! Oferujemy:

- zajęcia w małych grupach, doświadczona kadra
- języki obce (także niemiecki)
- zajęcia teoretyczne
- kształcenie praktyczne w renomowanych berlińskich hotelach
- miejsca w akademikach

Masz pytania? – Skontaktuj się z nami!
Monika Meirich, tel. +49 30 56822994
Email: bildungszentrum @akademie-schmoeckwitz.de

Akademie Berlin-Schmöckwitz GmbH
Berufsschule für Hotellerie & Gastronomie
(Ersatzschule i.G.)
Wernsdorfer Straße 43 12527 Berlin
www.akademie-schmoeckwitz.de
Cytować
 
 
+2 #2 marek2333 2011-04-26 20:15
i zarobki 1400netto w 5 gwiazdkowym hotelu---MASAKRA!!!!!
Cytować
 
 
-7 #1 Viktor 2010-07-20 19:28
Cytować
 

Dodaj komentarz

Kod antysapmowy
Odśwież