Próbna matura z rozszerzonego polskiego - arkusze i odpowiedzi już są! Drukuj Poleć znajomemu

Ostatni dzień próbyEmocje powoli opadają. Kolejne dni matur próbnych za nami. Próbny egzamin z języka polskiego w większości szkół skończył zmagania maturzystów z egzaminami. U nas już są  arkusze i odpowiedzi!

Egzamin z języka polskiego na poziomie rozszerzonym nie cieszy się wielką popularnością, bo często jest pomijany przez uczelnie w procesie rekrutacji. Na ubiegłorocznej maturze tylko niewielki procent zdających (poniżej 10%!) zdecydował się rozwiązywać ten arkusz. Nawet nie wszystkie osoby planujące studia na kierunkach humanistycznych skusiły się na rozszerzenie. Egzamin do najłatwiejszych nie należy...

W ubiegłym roku na właściwej maturze uczniowie mieli do wyboru analizę opowiadania Mrożka albo interpretację wiersza Różewicza. W 2007 r. maturzyści mieli porównać sposoby kreacji obrazu prowincji w Pani Bovary i Republice marzeń albo przeanalizować motyw małej ojczyzny we fragmencie poematu Tomasza Różyckiego. Trzy lata temu zadaniem uczniów była interpretacja utworu Białoszewskiego lub Iwaszkiewicza, a głównym tematem arkusza sprzed czterech lat były doświadczenia pokoleniowe i egzystencjalne. Jak widać nigdy nie było łatwo.

Dziś maturzyści musieli dokonać analizy porównawczej fragmentów Chłopów i Cudzoziemki albo zinterpretować wiersz W Weronie Norwida i Kochankowie z ulicy Kamiennej Agnieszki OsieckiejJak było?

 - Bardzo podoba mi się tegoroczna próbna matura z języka polskiego na poziomie rozszerzonym - skomplementował egzamin Dariusz Chętkowski, nauczyciel XXI LO w Łodzi oraz nasz "perspektywiczny" polonista. - Przede wszystkim dlatego, że pytania są zrobione według jasnych zasad: są dwa utwory do porównania, pochodzą z różnych epok (a to pozwala zabłysnąć jeśli nie w jednym, to w drugim temacie), przytaczane teksty są znane uczniom. Oczywiście nie oznacza to, że te tematy były łatwe, ale łatwiej jest zrealizować trudny temat na znanym utworze.

Utwór Cypriana Norwida W Weronie porównany jest z wierszem Agnieszki Osieckiej, postaci ogólnie znanej w polskiej kulturze, dlatego nie jest to tak paraliżujące, jak w próbach z poprzednich lat, kiedy uczniowie po raz pierwszy zetknęli się z nazwiskami i utworami na egzaminie. Takim najmocniejszym przykładem był Tomasz Różycki, współczesny młody poeta, ale trzeba było być naprawdę amatorem literatury, żeby go znać. Uczniowie mylili go z Tadeuszem Różewiczem.
 
Jak powiedziałem tematy są świetne, w I temacie fragment z Chłopów jest często analizowany w szkole, dotyczy tańca na weselu Boryny. Bardzo często porównuje się w szkole wesele Boryny z weselem w Panu Tadeuszu, tańce szlacheckie z tańcami chłopskimi, tu akurat chodziło o sposób zaprezentowania muzyki. Uczeń, który otrzymuje znany tekst, od razu lepiej się czuje, nie jest przerażony i może się przyjrzeć tekstowi. W przeciwnym przypadku dużo czasu zajmuje mu rozpoznanie konwencji, szukanie jakiegoś punktu zaczepienia, przez co dochodzi do błędnych interpretacji. - Uważam, że jest to bardzo ważne, żeby uczniowie rozpoznawali teksty i autorów, przez co od razu sympatyczniej im się pisze - mówi Chętkowski. Drugi utwór w I temacie - fragment Cudzoziemki Kuncewiczowej też jest często omawiany w szkole i jest bardzo sympatyczny.

W II temacie W Weronie Norwida i w utworach Osieckiej są odwołania do Szekspira, więc nawet jeśli utwory są nieznane, to znany jest temat. Zatem jeśli uczeń rozpozna treść i sens utworów, to może spokojnie zajmować się sprawami formalnymi.

Jeżeli ktoś nie czytał lektur, to jego wybór, ale zakładamy, że ludzie, którzy przystępują do matury lektury czytają. Dlatego tę maturę, i na poziomie podstawowym i rozszerzonym, odbieram jednoznacznie
- mówi Dariusz Chętkowski - jako ukłon ze strony CKE w kierunku lektur i  polonistów oraz jasne przesłanie, że warto czytać lektury. Mam nadzieję, że jest to już trwała tendencja, bo to oznacza lepszą pracę polonistyczną. Wówczas z czystym sercem mogę powiedzieć swoim uczniom, że są duże szanse na to, że lektury, które przerabiamy znajdą się na maturze.

W klasie prawniczej prof. Chętkowskiego rozszerzony polski zdawało 2/3 klasy (31 osób). Egzamin będą omawiać w przyszłym tygodniu. Wy możecie już dziś sprawdzić jak Wam poszło. U nas znajdziecie arkusze i odpowiedzi do dzisiejszych zadań! 

Arkusz z języka polskiego - poziom rozszerzony

Odpowiedzi do arkusza z poziomu rozszerzonego